Matka Boża Bolesna
3
SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ LICHEŃSKIEJ


 

Sanktuarium
 

Odpowiedź Kościoła

"Instrukcja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego i o godności jego przekazywania – odpowiedzi na niektóre aktualne zagadnienia Donum vitae":Metody techniczne mogą pozwolić człowiekowi brać w ręce swoje przeznaczenie, lecz wystawiają go również na pokusę przekroczenia granic rozumnego panowania nad naturą. Nawet jeśli mogą stanowić postęp w służbie człowieka, niosą one ze sobą poważne niebezpieczeństwa. Z wielu stron słyszy się wyraźne i naglące nawoływanie, aby w interwencjach dotyczących przekazywania życia zostały zachowane prawa i wartości osoby ludzkiej. Żądania wyjaśnienia i wskazania nie pochodzą tylko od wierzących, lecz także od tych wszystkich, którzy uznają Kościół za rzeczoznawcę w sprawach ludzkich, pełniącego misję w służbie cywilizacji miłości i życia.Urząd Nauczycielski Kościoła Katolickiego nie przywłaszcza sobie szczególnej kompetencji w dziedzinie nauk medycznych i technicznych. Kościół przedstawia naukę moralną, która opiera się na godności i integralnym powołaniu osoby, co czyni na pomocy własnej misji płynącej z Ewangelii i urzędu apostolskiego. Interwencje w ludzkie ciało nie dotyczą wyłącznie tkanek i narządów. Obejmują osobę na różnych poziomach, pociągając za sobą znaczenie i odpowiedzialność moralną. Magisterium wydaje osąd moralny o stosowaniu badań w szczególności do tego, co odnosi się do życia ludzkiego i jego początków. W tym zadaniu posługuje się kryterium szacunku, obrony i rozwoju człowieka, pamiętając, ze każda osoba ludzka ma pierwszorzędne i podstawowe prawo do życia. Kościół, pamiętając o tym, że każdy człowiek powołany jest do uszczęśliwiającej komunii z Bogiem, motywowany miłością pomaga chrześcijanom w rozpoznaniu i poszanowaniu jego praw i obowiązków. Tak więc Kościół przedstawia prawo Boże, by realizować dzieło prawdy i wyzwolenia.
(Donum vitae, wstęp)
Karol Wojtyła widział już rozpoczynając swój pontyfikat, że Kościół nie znajduje odpowiedzi na rewolucję seksualną ówczesnego społeczeństwa. Pierwszym Ojcem Świętym, który interesował się problemami bioetyki i nie bał wypowiadać w sposób konkretny na temat tych zagadnień był Pius XII. Odrzucał stanowczo sztuczne zapłodnienie i sztuczną inseminację, ponieważ rozdzielają akt prokreacyjny od zapłodnienia i narażają poczęte, bezbronne życie na zniszczenie. Wspomnimy tylko kilka z jego wypowiedzi (Przemówienia do uczestników IV Międzynarodowego Kongresu Lekarzy Katolickich, 29 września 1949 r.; do uczestniczek Kongresu Włoskiego Katolickiego Związku Położnych, 20 października 1951 r.; czy do uczestników II Światowego Kongresu Płodności i niepłodności, 19 maja 1956 r.) Jednak już wcześniej w wielu miejscach Kościół zajmował swoje stanowisko w sprawach płodności małżeńskiej. Odnajdujemy je także w wypowiedziach papieży, np. Pius XI Encyklika o małżeństwie chrześcijańskim Casti conubii. O problemach płodności małżeńskiej traktowała Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym. Gaudium et spes. Wcześniejsza próba podjęta przez Pawła VI w latach sześćdziesiątych w Humanae Vitae nie odniosła przewidywanego skutku. Gdy wydawało się, że na temat seksualności Kościół ma niewiele do powiedzenia, Wojtyła napisał Miłość i odpowiedzialność. Jako papież rozpoczął cykl 130 katechez o teologii ciała głoszonych podczas audiencji generalnych przez 4 lata. W 1980 roku zwołał synod biskupów, który obrał za temat „Zadania rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym”. Owocem prac synodalnych jest adhortacja apostolska Jana Pawła II Familiaris consortio. W roku 1987 ukazała się odpowiedź udzielona przez Kongregację Nauki Wiary. Była to Instrukcja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego i o godności jego przekazywania. Donum Vitae. Teologia aktu małżeńskiego, małżeństwa i rodziny ciągle rozwija się w Kościele Katolickim. Także w Polsce.
Jan Paweł II nakreśla w Familiaris consortio obraz małżeństwa chcianego i kochanego przez Boga ze wszystkimi jego elementami. Miłość małżeńska obejmuje całość osoby ze wszystkim, co ją konstytuuje. Akt małżeński jest ważnym sposobem wyrażania więzi między mężem i żoną. Podczas, gdy świat sprowadza przeżycia seksualne do powierzchownych psychicznych przeżyć i uniesień czysto fizjologicznych, Kościół mówi o wyłączności, świętości i wierności. Małżonkowie nie są pozostawieni sami sobie. Zawsze mogą prosić o wsparcie ludzkie, specjalistów poradnictwa rodzinnego, lekarzy, wychowawców chrześcijańskich. Przede wszystkim jednak są umacniani Duchem Świętym, który obdarza ich mocą do tworzenia prawdziwej, szczerej i nierozerwalnej komunii osób.


26 kwietnia 2017
Środa

Rocznica święceń kapłańskich
czcigodnego sługi Bożego o. Kazimierza
od św. Józefa Wyszyńskiego (1726)

 
PROGRAM POSŁUGI
 
Bazylika
Msze św.

6.00, 7.30, 10.00, 12.00, 16.00, 19.00
19.00 w intencji chorych i umierających,
po mszy św. błogosławieństwo dla chorych

Nabożeństwa
kościół górny - nawa główna
Różaniec i nowenna w intencji maturzystów: 18.00
Apel Maryjny: 21.00
kościół dolny - kaplica Trójcy Świętej
Adoracja Najświętszego Sakramentu: 14.00 – 16.00
Koronka do Miłosierdzia Bożego: 15.00
 
Kościół św. Doroty
Msze św.

7.00, 17.00
 
Kościół Matki Bożej
Dziesięciu Cnót Ewangelicznych

Msza św.

7.30
 
Imieniny obchodzą:
Maria, Marcelina, Marzena
 
Okres liturgiczny: Wielkanoc
II tydzień psałterza
Kolor szat liturgicznych: biały
Rok liturgiczny: A, I
 
CZYTANIA Z DNIA
Pierwsze czytanie: Dz 5, 17-26
Psalm responsoryjny:
Ps 34, 2-3. 4-5. 6-7. 8-9
Ewangelia:  J 3, 16-21
realizacja LM Internet  LM Internet