Matka Boża Bolesna
Główka46 procesja Apelu
SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ LICHEŃSKIEJ


 

Sanktuarium
 

Odpowiedź Kościoła

"Instrukcja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego i o godności jego przekazywania – odpowiedzi na niektóre aktualne zagadnienia Donum vitae":Metody techniczne mogą pozwolić człowiekowi brać w ręce swoje przeznaczenie, lecz wystawiają go również na pokusę przekroczenia granic rozumnego panowania nad naturą. Nawet jeśli mogą stanowić postęp w służbie człowieka, niosą one ze sobą poważne niebezpieczeństwa. Z wielu stron słyszy się wyraźne i naglące nawoływanie, aby w interwencjach dotyczących przekazywania życia zostały zachowane prawa i wartości osoby ludzkiej. Żądania wyjaśnienia i wskazania nie pochodzą tylko od wierzących, lecz także od tych wszystkich, którzy uznają Kościół za rzeczoznawcę w sprawach ludzkich, pełniącego misję w służbie cywilizacji miłości i życia.Urząd Nauczycielski Kościoła Katolickiego nie przywłaszcza sobie szczególnej kompetencji w dziedzinie nauk medycznych i technicznych. Kościół przedstawia naukę moralną, która opiera się na godności i integralnym powołaniu osoby, co czyni na pomocy własnej misji płynącej z Ewangelii i urzędu apostolskiego. Interwencje w ludzkie ciało nie dotyczą wyłącznie tkanek i narządów. Obejmują osobę na różnych poziomach, pociągając za sobą znaczenie i odpowiedzialność moralną. Magisterium wydaje osąd moralny o stosowaniu badań w szczególności do tego, co odnosi się do życia ludzkiego i jego początków. W tym zadaniu posługuje się kryterium szacunku, obrony i rozwoju człowieka, pamiętając, ze każda osoba ludzka ma pierwszorzędne i podstawowe prawo do życia. Kościół, pamiętając o tym, że każdy człowiek powołany jest do uszczęśliwiającej komunii z Bogiem, motywowany miłością pomaga chrześcijanom w rozpoznaniu i poszanowaniu jego praw i obowiązków. Tak więc Kościół przedstawia prawo Boże, by realizować dzieło prawdy i wyzwolenia.
(Donum vitae, wstęp)
Karol Wojtyła widział już rozpoczynając swój pontyfikat, że Kościół nie znajduje odpowiedzi na rewolucję seksualną ówczesnego społeczeństwa. Pierwszym Ojcem Świętym, który interesował się problemami bioetyki i nie bał wypowiadać w sposób konkretny na temat tych zagadnień był Pius XII. Odrzucał stanowczo sztuczne zapłodnienie i sztuczną inseminację, ponieważ rozdzielają akt prokreacyjny od zapłodnienia i narażają poczęte, bezbronne życie na zniszczenie. Wspomnimy tylko kilka z jego wypowiedzi (Przemówienia do uczestników IV Międzynarodowego Kongresu Lekarzy Katolickich, 29 września 1949 r.; do uczestniczek Kongresu Włoskiego Katolickiego Związku Położnych, 20 października 1951 r.; czy do uczestników II Światowego Kongresu Płodności i niepłodności, 19 maja 1956 r.) Jednak już wcześniej w wielu miejscach Kościół zajmował swoje stanowisko w sprawach płodności małżeńskiej. Odnajdujemy je także w wypowiedziach papieży, np. Pius XI Encyklika o małżeństwie chrześcijańskim Casti conubii. O problemach płodności małżeńskiej traktowała Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym. Gaudium et spes. Wcześniejsza próba podjęta przez Pawła VI w latach sześćdziesiątych w Humanae Vitae nie odniosła przewidywanego skutku. Gdy wydawało się, że na temat seksualności Kościół ma niewiele do powiedzenia, Wojtyła napisał Miłość i odpowiedzialność. Jako papież rozpoczął cykl 130 katechez o teologii ciała głoszonych podczas audiencji generalnych przez 4 lata. W 1980 roku zwołał synod biskupów, który obrał za temat „Zadania rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym”. Owocem prac synodalnych jest adhortacja apostolska Jana Pawła II Familiaris consortio. W roku 1987 ukazała się odpowiedź udzielona przez Kongregację Nauki Wiary. Była to Instrukcja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego i o godności jego przekazywania. Donum Vitae. Teologia aktu małżeńskiego, małżeństwa i rodziny ciągle rozwija się w Kościele Katolickim. Także w Polsce.
Jan Paweł II nakreśla w Familiaris consortio obraz małżeństwa chcianego i kochanego przez Boga ze wszystkimi jego elementami. Miłość małżeńska obejmuje całość osoby ze wszystkim, co ją konstytuuje. Akt małżeński jest ważnym sposobem wyrażania więzi między mężem i żoną. Podczas, gdy świat sprowadza przeżycia seksualne do powierzchownych psychicznych przeżyć i uniesień czysto fizjologicznych, Kościół mówi o wyłączności, świętości i wierności. Małżonkowie nie są pozostawieni sami sobie. Zawsze mogą prosić o wsparcie ludzkie, specjalistów poradnictwa rodzinnego, lekarzy, wychowawców chrześcijańskich. Przede wszystkim jednak są umacniani Duchem Świętym, który obdarza ich mocą do tworzenia prawdziwej, szczerej i nierozerwalnej komunii osób.


26 marca 2017
Niedziela

IV Niedziela Wielkiego Postu
Niedziela Laetare


Dzień Modlitw za Więźniów

Rekolekcje dla środowisk trzeźwościowych
24-26.03.2017

 
PROGRAM POSŁUGI

Bazylika
Msze św.
7.30,10.00, 12.00, 16.00, 18.00
Błogosławieństwo z nałożeniem rąk
- po Mszy św. o godz. 12.00
Nabożeństwa
kościół górny - kaplica Serca Jezusowego:
Adoracja Najświętszego Sakramentu: 14.00-16.00
Koronka do Miłosierdzia Bożego: 15.00
Różaniec: 15.30

Kościół św. Doroty
Msze św.
8.30, 10.30, 17.00
Nabożeństwa
Godzinki ku czci Najświętszej
Maryi Panny lub różaniec: 8.00
Gorzkie Żale: 16.15

Kościół Matki Bożej
Dziesięciu Cnót Ewangelicznych

Msza św.
8.00
 
Imieniny obchodzą:
Teodor, Emanuela, Larysa

Okres liturgicznyWielki Post
IV tydzień psałterza
Kolor szat liturgicznych: różowy
Rok liturgiczny: A
 
CZYTANIA Z DNIA
Pierwsze czytanie:
Sm 16, 1b. 6-7. 10-13a
Psalm responsoryjny:
Ps 23, 1-2ab. 2c-3. 4. 5. 6
Drugie Czytanie Ef 5, 8-14
Ewangelia: J 9, 1-41
realizacja LM Internet  LM Internet