Koncertem prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz Chóru Bazyliki Licheńskiej „Stabat Mater” pod dyrekcją Jacka Hyżnego w ostatnią niedzielę czerwca rozpoczął się VII Międzynarodowy Licheński Festiwal Muzyki Organowej „Basilica Sonans”.
W niedzielne popołudnie w bazylice Najświętszej Maryi Panny Licheńskiej zainaugurowano kolejną edycję festiwalu „Basilica Sonans” – cyklu koncertów organowych i muzyki sakralnej, który od lat przyciąga artystów i melomanów z Polski, a także z zagranicy.
Zebranych w bazylice uczestników koncertu powitał ks. Sławomir Homoncik MIC, kustosz licheńskiego sanktuarium. Inaugurując tegoroczną edycję festiwalu, wyraził wdzięczność jego inicjatorowi, prof. Andrzejowi Chorosińskiemu.
Podczas koncertu inauguracyjnego wystąpił Chór Bazyliki Licheńskiej „Stabat Mater” pod dyrekcją Jacka Hyżnego, prezentując dzieło z repertuaru muzyki sakralnej. Partie solowe wykonała Anita Furgol-Kownacka (sopran), a Paweł Opala zapewnił akompaniament
organowy. W drugiej części wystąpił prof. Andrzej Chorosiński, prezentując recital organowy solo, wykonany na monumentalnych organach licheńskiej bazyliki.
Po zakończeniu koncertu profesor Chorosiński wygłosił podziękowanie, w którym podkreślił znaczenie mecenatu kościelnego w historii sztuki oraz wyraził uznanie dla organizatorów festiwalu:
-Tak to się działo przez stulecia, że kultura, muzyka, malarstwo, wszystkie sztuki piękne miały sponsorów wśród możnych, wśród panujących tego świata, a też przez stowarzyszenia zakonne. Cystersi, jezuici, benedyktyni byli propagatorami i mecenasami sztuki. Chciałbym z tego miejsca na ręce księdza kustosza Sławomira Homoncika wyrazić mój głęboki ukłon i czynię to nie tylko w imieniu własnym, ale tych, którzy w minionych sześciu latach z dziewięciu krajów Europy, w liczbie ponad pięćdziesięciu wykonawców, uczestniczyli w koncertach minionych edycji festiwali i wyrażali podziw nad rozmiarem tego dzieła, jakim jest bazylika, jakim jest ten instrument, jakim jest ten festiwal

Profesor Andrzej Chorosiński – jeden z najwybitniejszych polskich organistów, od ponad pięciu dekad nieprzerwanie promuje polską kulturę muzyczną na estradach całego świata. Laureat międzynarodowych konkursów, doktor honoris causa i były rektor Uniwersytetu
Muzycznego Fryderyka Chopina, z którym związany jest także jako profesor klasy organów.
Studia w Warszawskiej Akademii Muzycznej ukończył z wyróżnieniem w 1972 roku. W tym samym roku zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Organowej w Kolonii. Od tamtej pory koncertował niemal we wszystkich krajach Europy oraz m.in. w Izraelu, USA, Kanadzie, Australii, Korei Południowej i Japonii. Występował w tak prestiżowych miejscach jak: paryska katedra Notre-Dame, King’s College Chapel w Cambridge, katedra św. Patryka w Nowym Jorku, Aula Pawła VI w Watykanie, Town Hall w Adelajdzie, Filharmonia
Narodowa w Warszawie, Konserthuset w Sztokholmie czy Sala im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Profesor Chorosiński jest twórcą koncepcji brzmieniowej monumentalnych organów bazyliki w Licheniu i pełni funkcję dyrektora artystycznego festiwalu Basilica Sonans.

Jacek Hyżny – wiedzę i umiejętności z zakresu dyrygentury doskonalił w Akademii Muzycznej w Krakowie u prof. dra hab. Stanisława Krawczyńskiego (Dyrygentura Chóralna i Symfoniczna) oraz u dra Bartosza Michałowskiego, dyrektora Chóru Filharmonii Narodowej
w Warszawie. Podjął również studia podyplomowe z zakresu dyrygentury chóralnej i emisji głosu w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, które ukończył w 2018 roku.
Od 2018 roku pracuje jako organista w bazylice Najświętszej Maryi Panny w Licheniu. Jest założycielem i dyrygentem amatorsko-profesjonalnego chóru „Stabat Mater” przy bazylice Licheńskiej, który skupia także śpiewaków z Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Jako koordynator Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej „Basilica Sonans” współpracuje z wieloma wybitnymi organistami z Polski i z zagranicy.

Chór Bazyliki Licheńskiej Stabat Mater – zespół ten powstał z potrzeby pielęgnowania wysokiej kultury muzycznej w liturgii oraz tworzenia przestrzeni dla ambitnych projektów chóralnych w Licheniu. Tworzą go zarówno śpiewacy-amatorzy, jak i profesjonaliści, w tym artyści związani z Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Ta wyjątkowa mieszanka pasji i doświadczenia przekłada się na niezwykle wysoki poziom artystyczny zespołu.
Repertuar chóru obejmuje zarówno muzykę sakralną różnych epok – od renesansu po współczesność – jak i dzieła wokalno-instrumentalne wykonywane podczas uroczystości liturgicznych oraz koncertów.
Małżeństwo Tarnawskich oczarowało publiczność w ramach VII edycji
Festiwalu „Basilica Sonans”
W niedzielę, 6 lipca 2025 roku, w murach bazyliki Najświętszej Maryi Panny Licheńskiej rozbrzmiały dźwięki wyjątkowego koncertu organowego w ramach trwającej VII edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Sakralnej „Basilica Sonans”. Tego dnia
przed licznie zgromadzoną publicznością wystąpił znakomity duet organowy: Agnieszka i Jarosław Tarnawscy – wybitni artyści, pedagodzy i laureaci prestiżowych konkursów muzycznych, których wspólna droga artystyczna i życiowa zaowocowała koncertem pełnym
emocji, technicznej maestrii i duchowej głębi.
Występ Tarnawskich spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno melomanów, jak i przypadkowych pielgrzymów, którzy – poruszeni potęgą i pięknem muzyki – zatrzymywali się w świątyni, by wsłuchać się w subtelne dialogi organowych głosów i wirtuozerię
wykonawców. Koncert był nie tylko pokazem mistrzowskich umiejętności, ale także świadectwem artystycznego porozumienia i wzajemnej inspiracji.

Jarosław Tarnawski – ceniony organista, absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie obecnie pełni funkcję kierownika Katedry Organów, kształcił się również w Lubece, Detmoldzie oraz Katowicach. Jest laureatem wielu
międzynarodowych konkursów, dwukrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz odznaczonym honorową odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Oprócz działalności koncertowej aktywnie działa jako pedagog, a jego wychowankowie osiągają
sukcesy na arenie międzynarodowej.

Agnieszka Tarnawska – organistka i klawesynistka, doktor sztuk muzycznych, związana z poznańską Akademią Muzyczną jako wykładowczyni, kształciła się m.in. w Hamburgu i Lubece, uzyskując prestiżowy tytuł Konzertexamen. Jest laureatką wielu konkursów
organowych, w tym zwyciężczynią Konkursu im. Césara Francka w Haarlem. W 2023 roku zadebiutowała autorskim albumem z utworami Francka, nagranym na zabytkowych organach Aristide’a Cavaillé-Colla w Lyonie.
Program koncertu został dobrany z dużą wrażliwością artystyczną i dbałością o ukazanie pełni brzmieniowych możliwości monumentalnych organów bazyliki. Publiczność mogła usłyszeć zarówno utwory klasyki literatury organowej, jak i mniej znane kompozycje, które dzięki interpretacji Tarnawskich zyskały nowy, poruszający wymiar. Artystyczny dialog między wykonawcami, precyzyjne prowadzenie głosów oraz pełne emocji frazowanie sprawiły, że koncert miał wymiar nie tylko artystyczny, ale i duchowy.
Występ Tarnawskich był drugim wydarzeniem tegorocznego festiwalu, który tydzień wcześniej zainaugurował prof. Andrzej Chorosiński – dyrektor artystyczny wydarzenia – wspólnie z Chórem Bazyliki Licheńskiej „Stabat Mater” pod dyrekcją Jacka Hyżnego. Koncert małżeństwa Tarnawskich stanowił godną kontynuację tej wyjątkowej inicjatywy muzycznej, łączącej najwyższy poziom wykonawczy z duchowym wymiarem przestrzeni licheńskiej świątyni.
VII edycja festiwalu „Basilica Sonans” kontynuuje ideę promowania muzyki organowej i sakralnej w jej najpiękniejszych odsłonach – z udziałem wybitnych artystów, w przestrzeni jednego z największych miejsc kultu religijnego w Polsce. Koncert Tarnawskich po raz kolejny
potwierdził, że bazylika w Licheniu to nie tylko centrum duchowe, ale również ważne miejsce na mapie polskiej kultury muzycznej.
Roberto Bonetto oczarował licheńską publiczność
W niedzielne popołudnie, 13 lipca 2025 roku, bazylika Najświętszej Maryi Panny Licheńskiej ponownie wypełniła się dźwiękami muzyki organowej. W ramach trzeciego koncertu VII edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Sakralnej „Basilica Sonans” wystąpił
wybitny włoski organista – Roberto Bonetto z Werony. Artysta swoim doniosłym i pełnym emocji wykonaniem przyciągnął do licheńskiej świątyni licznych słuchaczy – zarówno wiernych, jak i melomanów spragnionych kontaktu z muzyką najwyższej klasy.
Wykonawcę przywitał kustosz sanktuarium, ks. Sławomir Homoncik MIC, podkreślając rangę wydarzenia i rolę muzyki sakralnej w życiu duchowym wspólnoty. Festiwal „Basilica Sonans” od lat łączy sacrum z kulturą, stając się nie tylko cyklem koncertów, ale przestrzenią modlitwy, kontemplacji i artystycznych wzruszeń.

Niedzielny koncert Roberto Bonetto był tego wyrazistym potwierdzeniem. Publiczność miał okazję wysłuchać bogatego i zróżnicowanego programu, który ukazał szerokie spektrum stylistyczne muzyki organowej – od barokowej głębi przez romantyczną ekspresję, aż po barwy XX wieku. Wśród zaprezentowanych utworów znalazły się:
- Francesco Geminiani – Andante D-dur (transkrypcja: R. Bonetto)
- Antonio Vivaldi – Concerto in C-moll, RV 766 (transkrypcja: W. Dalla Vecchia)
- Johann Sebastian Bach – Fantazja i Fuga g-moll, BWV 542
- Heitor Villa-Lobos – Ária (Cantilena) z Bachianas brasileiras nr 5 (transkrypcja: R. Bonetto)
- Gabriel Pierné – Prélude z Trois Pièces, op. 29
- César Franck – Choral nr 2
- Marcel Dupré – Carillon, op. 27 nr 4
Interpretacje Bonetto cechowała duża swoboda wykonawcza i artystyczna wyobraźnia. Wyczuwalna była w nich szkoła francuskiej tradycji organowej, którą organista miał okazję zgłębiać u takich mistrzów jak Jean Guillou czy Naji Hakim. Każdy z utworów został wykonany
z wyjątkową wrażliwością – jednocześnie z dbałością o formę i emocjonalne bogactwo, co wybrzmiało zwłaszcza w monumentalnym Chorale nr 2 Césara Francka oraz medytacyjnej Árii Villa-Lobosa.
Roberto Bonetto jest absolwentem konserwatoriów muzycznych w Padwie i Weronie. Jako koncertujący organista występował w wielu krajach Europy oraz w Japonii, współpracując z zespołami chóralnymi i kameralnymi. W 2023 roku został uhonorowany prestiżową
międzynarodową nagrodą Premio Costantinus Magnus w kategorii „Muzyka, kino i rozrywka”.
Koncert, choć wpisany w artystyczną oprawę festiwalu, miał także wymiar duchowy. Zgromadzeni w bazylice uczestnicy mogli na chwilę zatrzymać się, wsłuchać w sakralne brzmienia i doświadczyć głębokiej modlitwy przez sztukę. To właśnie to spotkanie
duchowości i muzyki stanowi o wyjątkowości festiwalu „Basilica Sonans”, który od lat umacnia swoją pozycję na mapie wydarzeń muzycznych w Polsce.