SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ LICHEŃSKIEJ BOLESNEJ KRÓLOWEJ POLSKI

XXVIII Sesja Naukowo-Metodyczna w Licheniu: Artykulacja w muzyce klawiszowej

W dniach 18–20 września 2025 r., w sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej odbyła się XXVIII
Sesja Naukowo-Metodyczna, której motywem przewodnim była „Artykulacja w muzyce
klawiszowej”. W wydarzeniu wzięło udział 45 uczestników.

Organizatorami sesji były: Centrum Edukacji Artystycznej, Stowarzyszenie PRO MUSICA ORGANA oraz Sanktuarium w Licheniu. Uroczystą inaugurację wydarzenia poprzedziła Msza Święta, odprawiona w czwartkowy wieczór, 18 września.

Kierownikiem naukowym sesji jest prof. dr hab. Bartosz Jakubczak, który udzielił nam informacji na temat wyboru motywu przewodniego tegorocznej sesji:

– Pomysł na organizację sesji naukowo-metodycznych zrodził się 30 lat temu z inicjatywy profesora Andrzeja Chorosińskiego. Rokrocznie tematyka, czy motyw wykładów, był inny. Akurat tak trafiło, że w tym roku postanowiłem, żebyśmy dyskutowali i dzielili się swoją wiedzą na temat artykulacji w muzyce, ponieważ uważam, że jest to sprawa dotycząca zagadnień interpretacyjnych, która jest niezwykle ważna dla nas, organistów, ponieważ my, organiści wirtuozi, którzy koncertujemy na
różnych instrumentach, musimy zawsze brać pod uwagę sprawy akustyczne. Za tym wszystkim stoi właśnie ten główny fundament wykonawczy, czyli sprawa artykulacji, czyli sposób wydobycia dźwięku.

Wśród prelegentów znaleźli się: prof. dr hab. Dariusz Bąkowski-Kois, dr Marcin Kucharczyk,
dr Tomasz Soczek, dr Michał Mossakowski oraz dr Kamil Lis.

Gościem honorowym sesji była prof. Bronisława Kawałek-Ryszka, która poprowadziła wykład pt. „Przenikanie się technik artykulacyjnych na instrumentach klawiszowych epoki baroku w wykonawstwie utworów Johanna Sebastiana Bacha na fortepianie.”

Nieodłącznym elementem wydarzenia był również recital organowy prof. Jakubczaka w Bazylice Licheńskiej, w którym artysta zaprezentował pełne spektrum możliwości brzmieniowych tutejszych organów:

– W tym repertuarze starałem się pokazać jak najbardziej szersze spektrum brzmieniowe instrumentów licheńskich – jest ich tutaj pięć. Operowanie tymi pięcioma instrumentami z poziomu prezbiterium to jest zupełnie niespotykana sprawa na skalę właściwie europejską, powiedziałbym. Także tutaj, prawdę mówiąc, za każdym razem, jak siadam do tego instrumentu, to też odkrywam coś nowego, jeśli chodzi o barwy, brzmienie. Dyspozycja jest tak bogata, że tutaj są nieograniczone możliwości brzmieniowe.

Profesor odniósł się również do wyjątkowości lokalizacji, jaką jest Licheń:

– Przyjeżdżając tutaj, można pospacerować po pięknych ogrodach i, powiem szczerze, że za każdym razem, gdy tu przyjeżdżam, to odkrywam coś wizualnie nowego i pięknego. Właściwie to miejsce przyjęło się w świadomości uczniów, nauczycieli, studentów, wykładowców. Sama lokalizacja miejsca też jest w bardzo dobrym punkcie Polski, ponieważ ludzie z każdej strony kraju mogą tutaj przyjechać.

Wspólne refleksje i podziwianie piękna muzyki klawiszowej wybrzmiały w murach licheńskiej bazyliki z wyjątkową mocą. XXVIII Sesja Naukowo-Metodyczna pokazała, że Licheń to nie tylko miejsce modlitwy, ale także przestrzeń dla kultury i sztuki, która inspiruje na długo.

Podziel się wpisem