SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ LICHEŃSKIEJ BOLESNEJ KRÓLOWEJ POLSKI

VII Międzynarodowy Licheński Festiwal Muzyki Organowej „Basilica Sonans”

Koncertem prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz Chóru Bazyliki Licheńskiej „Stabat Mater” pod dyrekcją Jacka Hyżnego w ostatnią niedzielę czerwca rozpoczął się VII Międzynarodowy Licheński Festiwal Muzyki Organowej „Basilica Sonans”.

W niedzielne popołudnie w bazylice Najświętszej Maryi Panny Licheńskiej zainaugurowano kolejną edycję festiwalu „Basilica Sonans” – cyklu koncertów organowych i muzyki sakralnej, który od lat przyciąga artystów i melomanów z Polski, a także z zagranicy.

Zebranych w bazylice uczestników koncertu powitał ks. Sławomir Homoncik MIC, kustosz licheńskiego sanktuarium. Inaugurując tegoroczną edycję festiwalu, wyraził wdzięczność jego inicjatorowi, prof. Andrzejowi Chorosińskiemu.

Podczas koncertu inauguracyjnego wystąpił Chór Bazyliki Licheńskiej „Stabat Mater” pod dyrekcją Jacka Hyżnego, prezentując dzieło z repertuaru muzyki sakralnej. Partie solowe wykonała Anita Furgol-Kownacka (sopran), a Paweł Opala zapewnił akompaniament
organowy. W drugiej części wystąpił prof. Andrzej Chorosiński, prezentując recital organowy solo, wykonany na monumentalnych organach licheńskiej bazyliki.

Po zakończeniu koncertu profesor Chorosiński wygłosił podziękowanie, w którym podkreślił znaczenie mecenatu kościelnego w historii sztuki oraz wyraził uznanie dla organizatorów festiwalu:

-Tak to się działo przez stulecia, że kultura, muzyka, malarstwo, wszystkie sztuki piękne miały sponsorów wśród możnych, wśród panujących tego świata, a też przez stowarzyszenia zakonne. Cystersi, jezuici, benedyktyni byli propagatorami i mecenasami sztuki. Chciałbym z tego miejsca na ręce księdza kustosza Sławomira Homoncika wyrazić mój głęboki ukłon i czynię to nie tylko w imieniu własnym, ale tych, którzy w minionych sześciu latach z dziewięciu krajów Europy, w liczbie ponad pięćdziesięciu wykonawców, uczestniczyli w koncertach minionych edycji festiwali i wyrażali podziw nad rozmiarem tego dzieła, jakim jest bazylika, jakim jest ten instrument, jakim jest ten festiwal

Profesor Andrzej Chorosiński – jeden z najwybitniejszych polskich organistów, od ponad pięciu dekad nieprzerwanie promuje polską kulturę muzyczną na estradach całego świata. Laureat międzynarodowych konkursów, doktor honoris causa i były rektor Uniwersytetu
Muzycznego Fryderyka Chopina, z którym związany jest także jako profesor klasy organów.

Studia w Warszawskiej Akademii Muzycznej ukończył z wyróżnieniem w 1972 roku. W tym samym roku zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Organowej w Kolonii. Od tamtej pory koncertował niemal we wszystkich krajach Europy oraz m.in. w Izraelu, USA, Kanadzie, Australii, Korei Południowej i Japonii. Występował w tak prestiżowych miejscach jak: paryska katedra Notre-Dame, King’s College Chapel w Cambridge, katedra św. Patryka w Nowym Jorku, Aula Pawła VI w Watykanie, Town Hall w Adelajdzie, Filharmonia

Narodowa w Warszawie, Konserthuset w Sztokholmie czy Sala im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Profesor Chorosiński jest twórcą koncepcji brzmieniowej monumentalnych organów bazyliki w Licheniu i pełni funkcję dyrektora artystycznego festiwalu Basilica Sonans.

Jacek Hyżny – wiedzę i umiejętności z zakresu dyrygentury doskonalił w Akademii Muzycznej w Krakowie u prof. dra hab. Stanisława Krawczyńskiego (Dyrygentura Chóralna i Symfoniczna) oraz u dra Bartosza Michałowskiego, dyrektora Chóru Filharmonii Narodowej
w Warszawie. Podjął również studia podyplomowe z zakresu dyrygentury chóralnej i emisji głosu w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, które ukończył w 2018 roku.

Od 2018 roku pracuje jako organista w bazylice Najświętszej Maryi Panny w Licheniu. Jest założycielem i dyrygentem amatorsko-profesjonalnego chóru „Stabat Mater” przy bazylice Licheńskiej, który skupia także śpiewaków z Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Jako koordynator Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej „Basilica Sonans” współpracuje z wieloma wybitnymi organistami z Polski i z zagranicy.

Chór Bazyliki Licheńskiej Stabat Mater – zespół ten powstał z potrzeby pielęgnowania wysokiej kultury muzycznej w liturgii oraz tworzenia przestrzeni dla ambitnych projektów chóralnych w Licheniu. Tworzą go zarówno śpiewacy-amatorzy, jak i profesjonaliści, w tym artyści związani z Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Ta wyjątkowa mieszanka pasji i doświadczenia przekłada się na niezwykle wysoki poziom artystyczny zespołu.

Repertuar chóru obejmuje zarówno muzykę sakralną różnych epok – od renesansu po współczesność – jak i dzieła wokalno-instrumentalne wykonywane podczas uroczystości liturgicznych oraz koncertów.

Małżeństwo Tarnawskich oczarowało publiczność w ramach VII edycji
Festiwalu „Basilica Sonans”

W niedzielę, 6 lipca 2025 roku, w murach bazyliki Najświętszej Maryi Panny Licheńskiej rozbrzmiały dźwięki wyjątkowego koncertu organowego w ramach trwającej VII edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Sakralnej „Basilica Sonans”. Tego dnia
przed licznie zgromadzoną publicznością wystąpił znakomity duet organowy: Agnieszka i Jarosław Tarnawscy – wybitni artyści, pedagodzy i laureaci prestiżowych konkursów muzycznych, których wspólna droga artystyczna i życiowa zaowocowała koncertem pełnym
emocji, technicznej maestrii i duchowej głębi.

Występ Tarnawskich spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno melomanów, jak i przypadkowych pielgrzymów, którzy – poruszeni potęgą i pięknem muzyki – zatrzymywali się w świątyni, by wsłuchać się w subtelne dialogi organowych głosów i wirtuozerię
wykonawców. Koncert był nie tylko pokazem mistrzowskich umiejętności, ale także świadectwem artystycznego porozumienia i wzajemnej inspiracji.

Jarosław Tarnawski – ceniony organista, absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie obecnie pełni funkcję kierownika Katedry Organów, kształcił się również w Lubece, Detmoldzie oraz Katowicach. Jest laureatem wielu
międzynarodowych konkursów, dwukrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz odznaczonym honorową odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Oprócz działalności koncertowej aktywnie działa jako pedagog, a jego wychowankowie osiągają
sukcesy na arenie międzynarodowej.

Agnieszka Tarnawska – organistka i klawesynistka, doktor sztuk muzycznych, związana z poznańską Akademią Muzyczną jako wykładowczyni, kształciła się m.in. w Hamburgu i Lubece, uzyskując prestiżowy tytuł Konzertexamen. Jest laureatką wielu konkursów
organowych, w tym zwyciężczynią Konkursu im. Césara Francka w Haarlem. W 2023 roku zadebiutowała autorskim albumem z utworami Francka, nagranym na zabytkowych organach Aristide’a Cavaillé-Colla w Lyonie.

Program koncertu został dobrany z dużą wrażliwością artystyczną i dbałością o ukazanie pełni brzmieniowych możliwości monumentalnych organów bazyliki. Publiczność mogła usłyszeć zarówno utwory klasyki literatury organowej, jak i mniej znane kompozycje, które dzięki interpretacji Tarnawskich zyskały nowy, poruszający wymiar. Artystyczny dialog między wykonawcami, precyzyjne prowadzenie głosów oraz pełne emocji frazowanie sprawiły, że koncert miał wymiar nie tylko artystyczny, ale i duchowy.

Występ Tarnawskich był drugim wydarzeniem tegorocznego festiwalu, który tydzień wcześniej zainaugurował prof. Andrzej Chorosiński – dyrektor artystyczny wydarzenia – wspólnie z Chórem Bazyliki Licheńskiej „Stabat Mater” pod dyrekcją Jacka Hyżnego. Koncert małżeństwa Tarnawskich stanowił godną kontynuację tej wyjątkowej inicjatywy muzycznej, łączącej najwyższy poziom wykonawczy z duchowym wymiarem przestrzeni licheńskiej świątyni.

VII edycja festiwalu „Basilica Sonans” kontynuuje ideę promowania muzyki organowej i sakralnej w jej najpiękniejszych odsłonach – z udziałem wybitnych artystów, w przestrzeni jednego z największych miejsc kultu religijnego w Polsce. Koncert Tarnawskich po raz kolejny
potwierdził, że bazylika w Licheniu to nie tylko centrum duchowe, ale również ważne miejsce na mapie polskiej kultury muzycznej.

Roberto Bonetto oczarował licheńską publiczność

W niedzielne popołudnie, 13 lipca 2025 roku, bazylika Najświętszej Maryi Panny Licheńskiej ponownie wypełniła się dźwiękami muzyki organowej. W ramach trzeciego koncertu VII edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Sakralnej „Basilica Sonans” wystąpił
wybitny włoski organista – Roberto Bonetto z Werony. Artysta swoim doniosłym i pełnym emocji wykonaniem przyciągnął do licheńskiej świątyni licznych słuchaczy – zarówno wiernych, jak i melomanów spragnionych kontaktu z muzyką najwyższej klasy.

Wykonawcę przywitał kustosz sanktuarium, ks. Sławomir Homoncik MIC, podkreślając rangę wydarzenia i rolę muzyki sakralnej w życiu duchowym wspólnoty. Festiwal „Basilica Sonans” od lat łączy sacrum z kulturą, stając się nie tylko cyklem koncertów, ale przestrzenią modlitwy, kontemplacji i artystycznych wzruszeń.

Niedzielny koncert Roberto Bonetto był tego wyrazistym potwierdzeniem. Publiczność miał okazję wysłuchać bogatego i zróżnicowanego programu, który ukazał szerokie spektrum stylistyczne muzyki organowej – od barokowej głębi przez romantyczną ekspresję, aż po barwy XX wieku. Wśród zaprezentowanych utworów znalazły się:

  • Francesco Geminiani – Andante D-dur (transkrypcja: R. Bonetto)
  • Antonio Vivaldi – Concerto in C-moll, RV 766 (transkrypcja: W. Dalla Vecchia)
  • Johann Sebastian Bach – Fantazja i Fuga g-moll, BWV 542
  • Heitor Villa-Lobos – Ária (Cantilena) z Bachianas brasileiras nr 5 (transkrypcja: R. Bonetto)
  • Gabriel Pierné – Prélude z Trois Pièces, op. 29
  • César Franck – Choral nr 2
  • Marcel Dupré – Carillon, op. 27 nr 4

Interpretacje Bonetto cechowała duża swoboda wykonawcza i artystyczna wyobraźnia. Wyczuwalna była w nich szkoła francuskiej tradycji organowej, którą organista miał okazję zgłębiać u takich mistrzów jak Jean Guillou czy Naji Hakim. Każdy z utworów został wykonany
z wyjątkową wrażliwością – jednocześnie z dbałością o formę i emocjonalne bogactwo, co wybrzmiało zwłaszcza w monumentalnym Chorale nr 2 Césara Francka oraz medytacyjnej Árii Villa-Lobosa.

Roberto Bonetto jest absolwentem konserwatoriów muzycznych w Padwie i Weronie. Jako koncertujący organista występował w wielu krajach Europy oraz w Japonii, współpracując z zespołami chóralnymi i kameralnymi. W 2023 roku został uhonorowany prestiżową
międzynarodową nagrodą Premio Costantinus Magnus w kategorii „Muzyka, kino i rozrywka”.

Koncert, choć wpisany w artystyczną oprawę festiwalu, miał także wymiar duchowy. Zgromadzeni w bazylice uczestnicy mogli na chwilę zatrzymać się, wsłuchać w sakralne brzmienia i doświadczyć głębokiej modlitwy przez sztukę. To właśnie to spotkanie
duchowości i muzyki stanowi o wyjątkowości festiwalu „Basilica Sonans”, który od lat umacnia swoją pozycję na mapie wydarzeń muzycznych w Polsce.

W niedzielę, 20 lipca, wnętrze licheńskiej bazyliki po raz kolejny rozbrzmiało muzyką organową. Wszystko za sprawą czwartego koncertu VII edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Sakralnej „Basilica Sonans”, którego gościem był światowej sławy organista – Johannes Skudlik.

Ten niezwykle uzdolniony niemiecki muzyk, koncertujący na najważniejszych scenach Europy, Azji i obu Ameryk, dał się poznać jako artysta o wyjątkowej wrażliwości interpretacyjnej i głębokim zrozumieniu sakralnego wymiaru muzyki organowej. Jego obecność w Licheniu była nie tylko wydarzeniem artystycznym, ale również duchowym – zaproszeniem do modlitewnej refleksji poprzez dźwięk.

Wśród wykonanych utworów znalazły się:

Johann Sebastian Bach Preludium I fuga e-moll, BWV 548 (1685- 1750)
Johann Sebastián Bach. Aria z Suity Orkiestrowej (transkr. Sigfrid Karg-Elert)
Vincent Dubois Toccata /ze zbioru – 12 pièces pour grand orgue/ (1837-1924) In paradisum /z zbioru- 12 pièces Nouvelles/
Léon Boëllmann Suite gothique (1862-1897) Chorał – Menuet – Modlitwa – Toccata
Wolfgang Amadeus Mozart Andante /KV 616/ (1756-1791)
Sergei Rachmaninow Vocalise (1873-1943) (Transkrypcja na organy Johannes Skudlik)
Charles-Marie Widor (1844- 1937) Toccata z V Symfonii organowej

Johannes Skudlik jest absolwentem Monachijskiego Uniwersytetu Muzycznego, gdzie studiował muzykę liturgiczną i grę na organach. Z jego inicjatywy i pod jego kierownictwem zrealizowano kilka europejskich festiwali organowych, m.in. Euro-Via-Festiwal, który wypełniony jest wydarzeniami artystycznymi i koncertami takich sław jak: Sir Simon Preston, Naji Hakim, Jean Guillou czy Reinhlod Friedrich.

Było to spotkanie nie tylko z muzyką, ale z żywą tradycją, która w przestrzeni licheńskiej bazyliki nabiera szczególnego wymiaru.

Potęga dźwięku licheńskich organów. Karol Mossakowski na festiwalu „Basilica Sonans”

W niedzielę, 27 lipca, Bazylika Matki Bożej Bolesnej Królowej Polski w Licheniu ponownie stała się przestrzenią wyjątkowego wydarzenia artystycznego i duchowego. W ramach VII edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Sakralnej „Basilica Sonans” odbył
się piąty koncert tegorocznego cyklu. Tym razem przed licznie zgromadzoną publicznością wystąpił wybitny polski organista i improwizator – Karol Mossakowski.

Koncert upłynął pod znakiem muzyki francuskiej oraz improwizacji inspirowanej duchowością maryjną. W programie znalazło się monumentalne dzieł:

Louis Vierne (1870–1937)
I Symfonia d-moll, op. 14
– Prélude
– Pastorale
– Allegro vivace
– Final

oraz

Karol Mossakowski (1990)
Improwizacja na tematy pieśni maryjnych

Już od pierwszych dźwięków Symfonii Vierne’a można było doświadczyć pełni brzmienia i potęgi dźwięku licheńskich organów, które – pod palcami mistrza – zabrzmiały z niezwykłą ekspresją i głębią. Cztery części dzieła wprowadziły słuchaczy w świat intensywnych emocji:
od lirycznej refleksji po dramatyzm i wirtuozerię finału.

Prawdziwym kulminacyjnym momentem koncertu była jednak autorska improwizacja Karola Mossakowskiego. Artysta, inspirowany tematami pieśni maryjnych, stworzył pełne napięcia i duchowości dzieło na żywo – niepowtarzalne i głęboko poruszające. Jego mistrzowska technika, muzyczna wyobraźnia oraz zdolność do budowania formy w czasie rzeczywistym sprawiły, że publiczność z zapartym tchem śledziła każdy dźwięk.

Występ zgromadził wyjątkowo liczną publiczność, która z uwagą i skupieniem chłonęła każdy fragment muzycznej opowieści. Po zakończeniu koncertu wielu zachwyconych słuchaczy podchodziło do artysty, pragnąc wyrazić swój podziw, zamienić kilka słów, zadać pytanie czy poprosić o autograf. Spotkanie z Karolem Mossakowskim stało się dla wielu nie tylko artystycznym przeżyciem, ale i osobistym momentem poruszenia i wdzięczności za doświadczenie tak głębokiej duchowości wyrażonej przez dźwięk.

Karol Mossakowski to jeden z najbardziej cenionych organistów młodego pokolenia. W 2023 roku objął prestiżowe stanowisko tytularnego organisty kościoła Saint-Sulpice w Paryżu, kontynuując dziedzictwo takich gigantów jak Charles-Marie Widor, Marcel Dupré czy Daniel Roth. Jest również artystą rezydentem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a wcześniej pełnił tę rolę w Radio France.

Laureat wielu międzynarodowych konkursów (m.in. Grand Prix de Chartres, Praska Wiosna, ICMA), koncertuje w najważniejszych salach Europy i współpracuje z renomowanymi orkiestrami oraz dyrygentami. Jest także cenionym kompozytorem i pedagogiem, profesorem improwizacji w Musikene w San Sebastián.

Występ Karola Mossakowskiego w Licheniu był nie tylko popisem wirtuozerii i muzycznej wrażliwości, lecz także głębokim doświadczeniem duchowym, które idealnie wpisało się w ideę festiwalu „Basilica Sonans”.

W niedzielę, 3 sierpnia, odbył się szósty koncert tegorocznej edycji Międzynarodowego Licheńskiego Festiwalu Muzyki Organowej „Basilica Sonans”. Tym razem w bazylice licheńskiej wystąpił wybitny niemiecki organista – dr Axel Flierl.

Dr Axel Flierl studiował grę na organach, improwizację organową i katolicką muzykę kościelną w Monachium i Paryżu, a także muzykologię w Karlsruhe. Kształcił się pod okiem znakomitych profesorów: Edgara Krappa, Thierry’ego Escaicha i Vincenta Warniera. Przez dziesięć lat badał twórczość niemieckiego kompozytora Karla Höllera (1907–1987), czego owocem była praca magisterska poświęcona dziełom organowym tego artysty – dotychczas praktycznie nieznanemu rozdziałowi historii muzyki niemieckiej.

Flierl uchodzi dziś za jednego z czołowych badaczy i interpretatorów twórczości Höllera. Od 2006 roku pełni funkcję głównego organisty i dyrygenta Mniejszej Bazyliki Papieskiej św. Piotra w Dillingen an der Donau w Bawarii, gdzie stworzył znaczące centrum muzyki
sakralnej. Rok później powołał do życia międzynarodowy festiwal organowy Dillinger Basilikakonzerte, w ramach którego wykonał wszystkie utwory organowe Karla Höllera i Maurice’a Duruflé. Od 2022 roku jest profesorem gościnnym Papieskiego Instytutu Muzyki
Sakralnej w Rzymie, a jego koncerty i kursy mistrzowskie odbywają się w ponad 25 krajach na wszystkich kontynentach.

Występ dr Axela Flierla zgromadził w bazylice liczne grono słuchaczy, którzy z uwagą wsłuchiwali się w każdy dźwięk instrumentu. Dodatkowo koncert spotkał się z ciepłym przyjęciem publiczności, która nagrodziła wykonawcę długimi brawami. Kolejne wydarzenie w ramach festiwalu „Basilica Sonans” odbędzie się już w przyszłą niedzielę.

10 sierpnia, na siódmym już koncercie tegorocznej edycji Międzynarodowego Licheńskiego Festiwalu Muzyki Organowej „Basilica
Sonans”, wystąpił szwedzki organista David Löefgren.

Podczas niedzielnego koncertu pielgrzymi i goście mogli wysłuchać takich utworów jak:

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Pièce d’orgue, BWV 572
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonata in D-moll, Op 65:6
Chorale and variations – Fugue – Finale: Andante
César Franck (1822-1890
Fantaisie in A-major
Loius Vierne (1870-1937)
Carillion de Westminster z cyklu Pièces de fantasie

David Löefgren studiował w Królewskim Kolegium Muzycznym w Sztokholmie pod kierunkiem prof. Ralpha Gustafssona oraz prof. Andersa Bondemana, uzyskując tytuł magistra muzyki kościelnej oraz dyplom w zakresie gry na organach i improwizacji. Swoje umiejętności doskonalił również w Paryżu, gdzie studiował interpretację i improwizację pod kierunkiem Susan Landale, Frédérica Blanca oraz Thierry’ego Escaicha. Artysta występował z recitalami organowymi w Szwecji, Finlandii, Anglii, Walii, na Łotwie i Litwie. Do prestiżowych świątyń w których koncertował, należą m.in. Opactwo Westminsterskie w Londynie oraz katedry w Rydze. Przez cztery lata pełnił funkcję organisty w kościele pw. św. Oscara w Sztokholmie. Obecnie jest wykładowcą gry na organach i improwizacji w Królewskim Kolegium Muzycznym w Sztokholmie.

W niedzielę, 17 sierpnia, w bazylice licheńskiej odbył się ósmy koncert tegorocznej edycji Międzynarodowego Licheńskiego Festiwalu Muzyki Organowej „Basilica Sonans”. Wystąpił wirtuoz organów, profesor zwyczajny sztuk muzycznych, pedagog i animator życia
muzycznego- Marek Stefański.

Podczas recitalu organowego artysta zaprezentował wyjątkowy program, który – oprócz walorów artystycznych – niósł także wymiar symboliczny. Cały koncert zadedykował pamięci zmarłego w sobotę 16 sierpnia, profesora Joachima Grubicha- najwybitniejszego polskiego organisty oraz pedagoga gry organowej.

Wśród wykonanych utworów znalazły się:

  • J.S. Bach – “Heut triumphieret Gottes Sohn” BWV 630 b i “Vater unser im Himmelreich” BWV 245/5 z Pasji wg. św. Jana.
  • François d’Agincour Suite pour orgue: (1684-1758) Plein jeu, Dialogue des Cornetes, Basse de Trompete, Recit de Nasard, Dialogue des Cromornes, Tierce en taille, Dialogue des Flutes, Fond d’orgue, Fugue (Gigue), Grand jeux, Grand plein jeu
  • Ferenc Liszt Psalm Nr 129 De profundis (opr. M. Stefański)
  • Marek Stefański Improwizowana Suita na tematy pieśni i antyfon maryjnych

Publiczność, poruszona interpretacją i kunsztem profesora, nagrodziła go gromkimi brawami. Wielu słuchaczy wstało z miejsc, oddając tym samym wyraz uznania.

Marek Stefański – ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Joachima Grubicha, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Laureat międzynarodowych konkursów (m.in. I nagroda European Forum d’Art Sacre), koncertował w większości krajów
Europy, obu Amerykach, Izraelu oraz Azji, regularnie występując na renomowanych festiwalach organowych.

W latach 1996–2007 był organistą krakowskiej Bazyliki Mariackiej. Obecnie profesor zwyczajny w Katedrze Organów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Jest cenionym propagatorem polskiej muzyki organowej XX wieku i mistrzem improwizacji organowej.

Dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej, rozgłośni zagranicznych oraz wytwórni fonograficznych. Był nominowany do nagrody Fryderyk i należy do Polskiej Akademii Fonograficznej. Zasiadał w jury prestiżowych konkursów organowych, a w 2016
roku reprezentował Europę podczas międzynarodowego festiwalu „5 continents – 5 organists” w Seulu. Pełni funkcję wiceprezesa Fundacji ARS PRO ARTE i dyrektora Podkarpackiego Festiwalu Organowego.

Podziel się wpisem