Matka Boża Bolesna
Główka4 Bazylika w zbożu
SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ LICHEŃSKIEJ


 

Sanktuarium
 

Pas kontuszowy Jakuba Paschalisa

Pasy kontuszowe były wprost niezbędnymi dodatkami oraz największymi ozdobami stroju narodowego polskiego szlachcica. Używano ich głównie w XVII i XVIII w. Wywodzą się z Persji i stamtąd zapewne importowano je do Polski. Niektóre z nich były tak delikatne i cienkie że, jak głosi legenda, dało się je przewlec przez pierścień.

Manufaktury Jakuba Paschalisa Warszawie i podwarszawskim w Lipkowie znana były w całej Europie. Paschalis starał się zawsze zręcznie reklamować swoje pasy. Jednego roku ogłosił nawet w suplemencie do Gazety Warszawskiej, że „każdy może zamówić u niego pas w tym gatunku i guście, jaki zechce”.

Paschalis znakował swoje pasy literami „P J”, nazwiskiem „Paschalis” lub literami „P I” i barankiem z chorągiewką. Symbol ten został zaczerpnięty z herbu Paschalisa, który w r. 1790 za „pomnożenie pożytecznych rękodzieł, wysokie walory artystyczne produkcji oraz szkolenie fachowych pracownikówi majstrów tkackich” został nobilitowany do stanu szlacheckiego. Przyjął wtedy nazwisko Jakubowicz i herb Jakub I – odmianę herbu Junosza, przedstawiający Baranka Paschalnego z chorągiewką.

W latach 1788-94 w swoich manufakturach Paschalis zatrudniał ponad 100 osób. Ulubionym motywem pasów Paschalisa bukiety różnych kwiatów na wspólnej łodydze.            
     
W 1791 r. zaprosił do Lipkowa króla Stanisława Augusta z całym dworem w celu zwiedzenia jego fabrykiWiedział, że król jest potencjalnie bardzo dobrym klientem manufaktury. Pasy z kolekcji królewskiej można aktualnie oglądać w Muzeum na Zamku Królewskim w Warszawie.

Poddany konserwacji pas jest długi na 418 cm i szeroki na 39 cm, dodatkowo frędzle mierzą 13,5 cm. Pas ma cztery wersje kolorystyczne, przy czym dwie strony wykonano na zasadzie pozytywu i negatywu. Pas posiada gęstość osnowy 14 nitek na 1 cm. Gęstość wątku  jest różna w zależności od pola wzoru i waha się od 22 cm do 25 cm. Tkanina była tkana bardzo rzadko, przez co jest narażona na łatwe zerwanie nitek i postrzępienie. W tkaniu użyto pięciu wątków, z czego jeden z nich to nitka rdzeniowa srebrna na bawełnie. Pozostałe wątki jedwabne.

W czasie prac konserwatorskich przeprowadzono testy na trwałość barwników i wytrzymałość włókien. Następnie, nawijany na dwa specjalne, perforowane wałki  pas został wyprany poprzez tamponowanie roztworem preteponu i płukanie. Czynności te powtórzono trzykrotnie. Po wyschnięciu pas nawinięto na krosno i przystąpiono do zabezpieczania. W tym celu cały pas otrzymał ręcznie kładzioną siatkę z wybarwionej na odpowiedni kolor przędzy jedwabnej lub bawełnianej. Duże trudności nastręczał srebrny wątek rdzeniowy, który trzeba było rozsnuwać a nie nakłuwać. Położona siatka zabezpiecza nitki pasa przed zerwaniem. Na koniec wypełniono miejsca dziurawe i zabezpieczono ubytki na krawędziach.    

Dokumentacja fotograficzna z konserwacji pasa Paschalisa

Przed Po


26 marca 2017
Niedziela

IV Niedziela Wielkiego Postu
Niedziela Laetare


Dzień Modlitw za Więźniów

Rekolekcje dla środowisk trzeźwościowych
24-26.03.2017

 
PROGRAM POSŁUGI

Bazylika
Msze św.
7.30,10.00, 12.00, 16.00, 18.00
Błogosławieństwo z nałożeniem rąk
- po Mszy św. o godz. 12.00
Nabożeństwa
kościół górny - kaplica Serca Jezusowego:
Adoracja Najświętszego Sakramentu: 14.00-16.00
Koronka do Miłosierdzia Bożego: 15.00
Różaniec: 15.30

Kościół św. Doroty
Msze św.
8.30, 10.30, 17.00
Nabożeństwa
Godzinki ku czci Najświętszej
Maryi Panny lub różaniec: 8.00
Gorzkie Żale: 16.15

Kościół Matki Bożej
Dziesięciu Cnót Ewangelicznych

Msza św.
8.00
 
Imieniny obchodzą:
Teodor, Emanuela, Larysa

Okres liturgicznyWielki Post
IV tydzień psałterza
Kolor szat liturgicznych: różowy
Rok liturgiczny: A
 
CZYTANIA Z DNIA
Pierwsze czytanie:
Sm 16, 1b. 6-7. 10-13a
Psalm responsoryjny:
Ps 23, 1-2ab. 2c-3. 4. 5. 6
Drugie Czytanie Ef 5, 8-14
Ewangelia: J 9, 1-41
realizacja LM Internet  LM Internet